Skip to main content

تقسیم بندی جغرافیایی در بازاریابی هدفمند

یکی از معیار های تقسیم بندی بازار در بازاریابی هدفمند تقسیم بندی جغرافیایی است.در روش تقسیم بندی جغرافیایی، بازاریاب یک بازار بزرگ را بر اساس متغیر های جغرافیایی مانند کشور،استان،شهر ،منطقه و حتی خیابان به چند خرده بازار تقسیم می کند.
بازاریابان می‌توانند بازار را طبق معیارهای جغرافیایی از جمله :
  • ملیت
  • ایالت
  • منطقه
  • کشور
  • شهر
  • محله یا
  • کدپستی تقسیم کنند.
رویکرد خوشه جغرافیایی، داده‌های جمعیت شناختی را با داده ‌های جغرافیایی ترکیب می‌کنند تا پروفایل دقیق‌ تر یا خاص‌تری ایجاد نماید. در خصوص منطقه، در مناطق بارانی، بازاریابان می ‌توانند چیز هایی مثل بارانی، چتر و پوتین لاستیکی بفروشند.
در مناطق گرم، می‌ توان لباس‌ های تابستانی فروخت. هدف یک فروشگاه کوچک ممکن است داشتن مشتریانی از محله‌ های نزدیک باشد در حالی که فروشگاه‌ های بزرگ‌تر بازاریابی را به سمت محله ‌های دیگر در شهر یا منطقه‌ ای بزرگ‌تر هدایت می ‌کنند در حالی که مشتریان دیگر اقلیم ‌ها را نادیده می‌ گیرند. 
*یک تولید کننده بستنی از آن جایی که توان رقابت با شرکت های بزرگ بستنی مثل میهن،دایتی و دومینو و کاله را ندارد بر اساس تقسیم بندی جغرافیایی ، شهر های حاشیه ایی چند استان را به عنوان بازار هدف خود انتخاب نموده است و برای آن ها برنامه بازاریابی تدارک دیده است..
یک رستوران پس از بررسی بازار یک دایره به شعاع ۳ کیلومتر از محل مغازه خود را به عنوان بازار هدف خود قرار داده است.
یک تولید کننده گز در شهر بلداجی ( از توابع چهار محال بختیاری ) گز تولیدی خود را در شهر اصفهان به فروش می رساند.
تقسیم بندی جغرافیایی مهم و نخستین گام در بازاریابی بین المللی است و پس از آن تقسیم بندی جمعیت شناختی و روان نمودار شناختی قرار دارد و سپس یک یا چند بخش از آن را انتخاب می کند و برای هر بخش برنامه بازاریابی می ریزد.
بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۹۵، کشور ایران دارای ۳۱ استان و ۲۶۸ شهرستان است.


 در رابطه با تقسیم بندی جغرافیایی در بازارایابی، اطلاعات زیر برای مدیران می تواند راهگشا باشد: 
تعداد استان های ایران
نام استان های ایران به ترتیب حروف الفبا
شهر های هر استان
ردیف – نام استان – مرکز – شهرهای مهم
۱- آذربایجان شرقی – تبریز – مراغه، مرند و میانه
۲- آذربایجان غربی – ارومیه – خوی، میاندوآب و مهاباد
۳- اردبیل – اردبیل – پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال
۴- اصفهان – اصفهان – کاشان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد
۵- البرز – کرج – هشتگرد، نظرآباد و محمدشهر
۶- ایلام – ایلام – ایوان، دهلران و آبدانان
۷- بوشهر – بندر بوشهر – برازجان، بندر گناوه و خورموج
۸- تهران – تهران – اسلام‌شهر، گلستان و قدس
۹- چهارمحال و بختیاری – شهرکرد – بروجن، فرخ‌شهر و فارسان
۱۰- خراسان جنوبی – بیرجند – قائن، فردوس و نهبندان
۱۱- خراسان رضوی – مشهد – سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه
۱۲- خراسان شمالی – بجنورد – شیروان، اسفراین و گرمه جاجرم
۱۳- خوزستان – – اهواز – دزفول، آبادان و خرمشهر
۱۴- زنجان – زنجان – ابهر، خرمدره و قیدار
۱۵- سمنان – – سمنان – شاهرود، دامغان و گرمسار
۱۶- سیستان و بلوچستان – زاهدان – زابل، ایرانشهر و چابهار
۱۷- فارس – شیراز – کازرون، جهرم و مرودشت
۱۸- قزوین – قزوین – تاکستان، الوند و اقبالیه
۱۹- قم – قم – قنوات، جعفریه و کهک
۲۰- کردستان – – سنندج – سقز، مریوان و بانه
۲۱- کرمان – کرمان – سیرجان، رفسنجان و جیرفت
۲۲- کرمانشاه – – کرمانشاه – اسلام‌آباد غرب، هرسین و کنگاور
۲۳- کهگیلویه و بویراحمد – یاسوج – دوگنبدان، دهدشت و لیکک
۲۴- گلستان – گرگان – – گنبد کاووس، علی‌آباد کتول و بندر ترکمن
۲۵- گیلان – رشت – بندر انزلی، لاهیجان و لنگرود
۲۶- لرستان – خرم‌آباد – بروجرد، دورود و کوهدشت
۲۷- مازندران – ساری – بابل، آمل و قائم‌شهر
۲۸- مرکزی – اراک – ساوه، خمین و محلات
۲۹- هرمزگان – – بندرعباس – – میناب، دهبارز و بندر لنگه
۳۰- همدان – همدان – ملایر، نهاوند و تویسرکان
۳۱- یزد – یزد – میبد، اردکان و بافق

موفق باشید.

Comments

Popular posts from this blog

پیگیری سفارشات با استفاده از باشگاه مشتریان و گردش کار

ثبت سفارش و درخواست مشتریان و پیگیری سفارشات جزو مواردی است که در بسیاری از شرکتها مورد نیاز است ، مثلا شما یک فرم با عنوان ثبت سفارش در سایت خود قرار می دهید و انتظار دارید مشتریان این فرم را پر کنند و بعد از آن روند پیگیری این سفارش در شرکت شما بین کارمندان شما به جریان بیفتد و در نهایت مشتری بتواند وضعیت سفارش خود را از طریق سایت ( باشگاه مشتریان ) و یا پیامک پیگیری کند . و در مثالی دیگر شما یک فرم استخدام در سایت خود قرار می دهید و تمایل دارید متقاضیان بتوانند با پر کردن این فرم روند بررسی استخدام خود را بدون تماس تلفنی پیگیری کنند . امکانات کاربردی و متنوع نرم افزار crm  این کار را برای شما به ساده ترین شکل ممکن انجام میدهد . ساختن فرم دلخواه و قرار دادن آن در وب سایت به راحتی میتواند از طریق فرم ساز نرم افزار crm فرم دلخواه خود را ایجاد کنید که قبلا در نوشته های دیگر به آن اشاره شده است. در هنگام ساخت فرم گزینه های زیر را باید تیک بزنید تا فعال شود : فرم به صورت مستقل قابل دسترسی باشد : این گزینه اجازه میدهد بتوانید فرم را خارج از محیط نرم افزار مثلا د...

قيمت نرم افزار CRM

چطور بهترین نرم افزار CRM رو برای شرکتمان انتخاب کنیم؟ در ابتدا باید 3 سوال در کسب و کارتان مطرح کنید: 1. چقدر حاضرید پرداخت کنید؟ 2. چرا کسب و کار شما به CRM نیاز دارد؟ 3. کسب و کار شما چه ویژگی هایی دارد؟ با توضیح بیشتر در خصوص این سوالات ما به شما در انتخاب یک نرم افزارcrm مناسب کمک خواهیم کرد.   قيمت نرم افزار CRM CRM ها قيمت هاي متفاوتي دارند و شرکت هاي فروشنده قيمت گذاري هاي متنوعي بر اساس انواع عوامل مانند تعداد کاربران و ويژگي هاي موجود در نرم افزار لحاظ مي کنند. آيا هنوز بودجه اي براي تهيه نرم افزار CRM اختصاص نداده ايد؟ و يا در مورد تهيه آن مطمئن نيستيد؟ شما بايد ديدن چند نرم افزار مختلف مي توانيد در مرود تهيه يا عدم تهيه اين نرم افزار تصميم بگيريد و در گام بعد با استعلام قيمت هاي بدست آورده بودجه اي متناسب با خواست و نياز مجموعه خود براي نرم افزار CRM اختصاص دهيد.  برای اطلاعات بیشتر در مورد نرم افزار CRM لطفا از این وبسایت بازدید کنید. آيا به نرم افزار CRM احتياح داريد؟ نرم افزار مديريت ارتباز با مشتري مي تواند کار شما را به عنوان صاحب يک کسب و ...

نرم افزار CRM سیستمی برای پیاده سازی صحیح مشارکت در کارها

در هر سازمان ارجاع کار و مشارکت بخش مهمی از ارتباط با مشتری را تشکیل می دهد. در ارتباط با مشتری لازم به مشارکت بخش های مختلف سازمان می باشد و انجام درست و صحیح این ارجاعات و مشارکت ها می تواند تاثیر زیادی در فروش و کسب و کار شما داشته باشد. همچنین این موضوع در مدیریت درست زمان موثر است. این مشارکت در زمان های مختلف و قسمت های مختلف کار تاثیرگذار است. استفاده از ابزارها مانند نرم افزار CRM هموار کننده مناسب مسیر می باشد.  در بعضي از سازمان ها پروسه اي که قبل از فروش انجام مي شود، مشارکت بخش هاي مختلف از جمله واحد فروش، واحد مالي، مديريت و توليد را نيازمند مي باشد و اين گردش کار که مي تواند شامل درخواست تاييد، تغير در توافقات و ... باشد، نيازمند ارجا درست کار بين کارشناسان واحد هاي مختلف مي باشد.  برای اطلاعات بیشتر در مورد بهترین نرم افزار crm ایرانی لطفا از این وبسایت بازدید کنید. فروش به مشتري باعث ارتباط ساير واحد هاي سازمان مثل خدمات، پشتيباني و ... با مشتري مي باشد. در واقع فروش باعث شروع پروژه خدمات مشتري براي واحد پشتيباني مي شود و لازم است تا ارجا کار از واح...